Smarwatch na dobry sen - jak się budzić w idealnym momencie

Budzenie się wyspanym – Smartwatch na dobry sen

Cześć!

Jeśli zadajesz sobie pytanie: Jak spać aby się wyspać? Budzę się niewyspany, jak to zmienić? Jak szybko spać? To ten artykuł jest dla Ciebie! 🙂

Posłuży do tego technologia (smartwatch / opaska sportowa), która obudzi Cię w najlżejszym momencie snu, ale po kolei:

 

Fazy snu i jak spać, aby się wyspać

Jakiś czas temu słyszałem o teorii faz snu. Jeśli zostanie się wybudzonym w fazie rem to obudzisz się WYSPANYM 🙂

Prawdopodobnie sam doświadczyłeś na sobie, że niekiedy wstajesz i możesz działać – Twój mózg jest od razu aktywny, a innym razem budzisz się kompletnie rozbity i potrzebujesz dłuższego czasu aby dojść do siebie. Zależy to od tego w jakiej fazie snu się obudziłeś*

Tylko jak załapać sie na takie fazy, które bądź co bądź są dość krótkie?

 

Jak budzić się w odpowiedniej fazie snu

I tu z pomocą przychodzi technologia. Wyobraź sobie, że masz urządzenie, które mierzy Twoje poruszanie się w nocy i na tej podstawie analizuje czy to czas się budzić, czy jeszcze nie. Co to za urządzenie? Tak to smartwatch / opaska! Konieczne będzie również połączenie z telefonem tak aby to telefon mógł obliczać w dedykowanej aplikacji kiedy Cię wybudzić i zestaw aplikacji.

 

Reasumując potrzebne jest:

  • telefon (smartfon)
  • smartwatch / opaska / zegarek
  • odpowiednie aplikacje

 

Jak działa budzenie w fazie REM

Działa to tak – Smartwach mierzy ruchy ręką (ma wbudowany żyroskop, czy inne systemy mające za zadanie mierzyć ruchy), puls i inne wartości. Na tej podstawie aplikacja w czasie rzeczywistym sprawdza w jakiej fazie snu jesteś. Jeśli wykryje, że jest to odpowiedni czas to Cię obudzi właśnie wtedy i wstaniesz wypoczęty 🙂

W praktyce działa to tak, że ustawiasz budzik na np. 7 rano z limitem 1h i zostaniesz obudzony pomiędzy 6 a 7 w momencie, gdy aplikacja zdecyduje, że to najlepszy moment na wybudzenie się. Jeśli aplikacja nie wykryje odpowiedniego czasu na wstanie to i tak obudzi Cię o 7.

Budzenie może odbywać się w kilku różnych wariantach tj.

  • wibracje smartwatcha / zegarka
  • budzik z telefonu

Dzięki temu, że budzenie może polegać na wibracji zegarka bez problemu możesz budzić się bez budzenia żony/męża/partnera 🙂

 

Mój zestaw urządzeń

Chciałem przetestować to na sobie i po tygodniu mogę stwierdzić, że to działa. Rzeczywiście mogę wstać w dobrym momencie. Aby to uzyskać potrzebowałem:

AmazFit Bip S - Tani SmartWatch z wbudowanym GPS

AmazFit Bip S

 

Logo Aplikacji Zepp

Aplikacja Zepp

 

Logo aplikacji AmazFit Tools

Aplikacja AmazFit Tools

 

Logo aplikacji Sleep As Android

Aplikacja Sleep As Android

 

Polecany smartwatch / opaska sportowa

Świat smartwatchy ewoluuje bardzo szybko i mimo, że zegarek kupiłem na początku sierpnia 2020r. to już po tych 2 miesiącach kupiłbym coś innego ;). Pierwszym źródłem jest sprawdzenie kompatybilności z aplikacją Sleep As Android. Koniecznie kupi taki zegarek, który jest tam na liście!

Dziś wybrałbym znacznie tańszy Xiamo Mi Band 5 za 179 zł (kupiłbym w oficjalnym sklepie Xiaomi – tak, wiem można kupić 50 zł taniej i nie być pewnym gwarancji). W przypadku wybrania zegarka Xiaomi zamiast AmazfitTools potrzebna jest aplikacja Mi Band Tools, kosztuje tyle samo – 16 zł.

 

Xiaomi Mi Band 5 - Zegarek sportowy - smart opaska

Xiaomi Mi Band 5

 

Funkcyjnie wciąż AmazFit Bip S jest lepszy od Xiaomi Mi Band 5, gdyż ma wbudowany GPS (ten od Xiaomi korzysta z GPS telefonu, co jest mniej dokładne). Natomiast Xiaomi jest tańsze i mniej rzuca się w oczy. Kto co lubi, wciąż używam AmazFit Bip S i jestem zadowolony 🙂

Jeśli Xiaomi Mi Band 5 ani AmazFit Bip S do Ciebie nie przemawiają to zastanowiłbym się nad Oppo Watch. Dodatkowo jest on oparty na systemie operacyjnym Google (Wear OS), w związku z tym konfiguracja powinna być znacznie prostsza.

 

Oppo Watch - SmartWatch z Wear Os

Oppo Watch

 

 

Konfiguracja zestawu – smartwach + Sleep As Android

Konfiguracja jest złożona, najlepiej przedstawić ją na video:

 

Wideo jest za szybkie lub zbyt wolne? Żaden problem – zobacz jak to zmienić

Jak widzisz ustawienie całości (smartfon + smartwatch) jest dość skomplikowanym procesem. Natomiast jak już ustawisz to będzie OK 🙂

 

Czy warto używać smartwatcha (wraz z mierzeniem faz snu) jako budzika?

Moim zdaniem to zależy od sytuacji – jeśli codziennie potrzebujesz/chcesz wstawać o tej samej porze (np. 5 czy 6 rano) to zdecydowanie polecam! Analogicznie jest to świetne rozwiązanie jeśli spisz z kimś w jednym łóżku a wstajecie o różnych porach – w takim wypadku myślę, że takie rozwiązanie jest wręcz koniecznością

Jeśli jednak możesz wstawać „naturalnie” i nie gra aż takiej roli o której wstaniesz to moim zdaniem (to tylko opinia!) nie warto. Jakiś czas temu doszedłem do wprawy kładzenia się spać ok. 21-22 i wstawania … wraz ze wschodem słońca. Myślę, że takie budzenie się było jeszcze lepsze. Niestety nie jest proste utrzymać taki rytm życia.

 

Dodatkowe opcje wyposażenia aplikacji Sleep As Android

W aplikacji jest mnóstwo dodatkowych możliwości rozbudowy np.

  • podłączenie światła, które budziłoby jak słońce
  • rejestrowanie dźwięków wydawanych w nocy (chrapanie, czy mówienie przez sen) i zapobieganie im
  • rejestrowanie natlenienia krwi (pulsyksometr)

Wydaje mi się, że mając zaawansowany zegarek, który ma pulsyksometr i mikrofon możliwe jest uzyskanie dwóch ostatnich punktów już samym lepszym smartwatchem. Tylko czy tego rzeczywiście potrzebujesz?

 

Jest wiele innych opcji – aplikacja jest rozbudowana. Choć dla mnie funkcja budzenia z zegarkiem to wszystko czego na tą chwilę potrzebuję

Dobry sen – inne aspekty

Jest wiele innych aspektów wysypiania się, których nie poruszyłem w tym wpisie takich jak np.

  • unikanie niebieskiego światła przed pójściem spać (pierwszy krok – włącz tryb nocny w telefonie)
  • kojarzenie łóżka ze spaniem (nie oglądanie telewizji, jedzenie etc.)

Ale także inne ciekawe teorie – np. odłożenie telefonu do innego pokoju podczas snu, tak aby smartfon nie był pierwszą rzeczą rano na którą patrzysz. „Automatycznie” włączysz facebooka rano co nie jest najlepszym początkiem dnia. Niektórzy proponują zakup fizycznego budzika / radio-budzika, natomiast takie urządzenie nie weźmie pod uwagę faz snu.

 

 

I to już wszystko w tym wpisie! Podziel się swoją opinią co o tym myślisz, a może już korzystasz? Jeśli tak to koniecznie napisz w komentarzu jaki zegarek wybrałeś/aś

Znasz kogoś kto ma problemy ze wstawaniem? Koniecznie podeślij ten artykuł 🙂

 

A może interesują Cię inne przydatne aplikacje na Twój Smartfon? 😉

 

*Źródła:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.