zwrot-nieudanego-prezentu-sugestowo

Jak dokonać zwrotu nieudanego prezentu?

Święta, święta i po świętach, tylko co tu zrobić z nieudanymi prezentami? Czy można dokonać zwrotu prezentu? Jakie mam prawa konsumenta?

 

Jeśli nie chcesz aby kolejny przedmiot zalegał na Twojej półce to są duże szanse na poradzenie sobie z tą sytuacją.

Obecnie zgodnie z prawem masz 14 dni na zwrot dowolnego przedmiotu zakupionego drogą internetową (poniżej znajdziesz również informację co zrobić, gdy zakup był dokonany w sklepie stacjonarnym). Kupując online nie gra roli, czy sprzęt został odebrany osobiście czy przesłany przez sprzedającego. Ważne jest że umowa sprzedaży (nie rezerwacja produktu!) została dokonana na odległość.

 

Jakie są wymagania do zwrotu produktu kupionego przez internet?

procedura-zwrotu-towaru-sugestowo

Wymagania są na prawdę niewielkie – wystarczy:

  • Pełnowartościowy produkt
  • Dowód zakupu (paragon, potwierdzenie przelewu etc.).

 

Jeśli chodzi o produkt to tutaj nie ma problemu – właśnie go dostałeś jako prezent. Aby bezproblemowo zwrócić najlepiej nie otwierać opakowania! Poza tym czy chciałbyś kupić produkt (jako nowy), który został już przez kogoś otworzony, sprawdzony etc.? Ja również nie. Dlatego właśnie jeśli widzisz, że dana rzecz Ci nie pasuje nawet nie otwieraj pudełka, nie zrywaj plomb, czy metek :).

Bardziej problematyczne może być uzyskanie dowodu zakupu. Jak delikatnie zasugerować, iż potrzebujemy paragonu? Jedną z możliwości jest poproszenie o paragon – celem jego schowania w bezpieczne miejsce. Tak aby nie zginął na wypadek naprawy gwarancyjnej. Tylko czy jest sens tak oszukiwać? Rodzi to pewne dylematy i zależy od stopnia znajomości danej osoby. Na pewno uda Ci się to jakoś dobrze załatwić :). Niestety drugiej osobie może być przykro. Jeśli jednak zależy jej na Tobie, to czy chce abyś był niezadowolony z prezentu? Raczej nie, i może warto o tym wspomnieć.

 

Procedura zwrotu towaru i odstąpienie od umowy zawartej na odległość

kontakt-ze-sprzedawca-sugestowo

Sama procedura jest dość prosta. Podstawa to dobra komunikacja ze sprzedawcą. Proces zwrotu przebiega zazwyczaj w następujący sposób:

  • Wysyłasz e-mail do sprzedawcy ze szczegółowymi informacjami nt. zwrotu jakiego chcesz dokonać (warto dodać zdjęcie paragonu)
  • Otrzymujesz do wypełnienia formularz online gdzie wpisujesz dane o zakupie, nr. konta na jakie ma zostać dokonany zwrot pieniędzy etc.
  • Po wypełnieniu otrzymujesz informację nt. tego gdzie wysłać sprzęt i wysyłasz sprzęt
  • Po kilku dniach otrzymujesz przelew zwrotny

 

Pytaniem które pojawia się w tej procedurze jest na pewno – „Kto płaci za wysyłkę towaru spowrotem do sprzedającego?”

Zgodnie z prawem to kupujący (czyli oddający prezent) opłaca przesyłkę. Natomiast są sklepy, które biorą ten koszt na siebie. Jeśli sprzedający nie chce ponieść tych kosztów warto dopytać, czy istnieje możliwość osobistego odniesienia do jednego z salonów (o ile takie posiada).

 

 

Zwrot za zakupy w sklepie stacjonarnym

W przypadku zakupu w sklepie stacjonarnym sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia towaru. ALE jeśli będzie on zaplombowany (w przypadku elektroniki), posiadał wszystkie metki (w przypadku ubrań) to istnieje bardzo duża szansa na „dogadanie” się. Dobremu sprzedawcy nie zależy na niezadowolonym kliencie. Dlatego warto upewnić się na miejscu czy byłaby możliwość zwrotu. Prawdopodobnie sprzedawca nie będzie chciał oddać Ci pieniędzy, natomiast powinien się zgodzić na wymianę produktu na inny. W tej samej cenie, czy też droższy za dopłatą ;).

W przypadku zwrotu/wymiany, gdy transakcja nie była dokonywana online KONIECZNE jest aby zakupiony przedmiot był nie tyle pełnowartościowy, co zupełnie nie naruszony. Pamiętaj, iż nawet jeśli masz paragon a prezent nawet nie był wyjęty z opakowania wciąż jest to dobra wola sprzedawcy jeśli chce go wymienić.

 

 

Zwrot gdy nie mam paragonu?

zwrot-bez-paragonu-sugestowo

W przypadku gdy nie masz paragonu, niezależnie, czy jest to sklep internetowy czy stacjonarny, zwrot czy wymiana, będzie to mocno utrudnione. Na początku warto sprawdzić, czy możesz uzyskać jakiś inny dowód zakupu (paragon nie jest jedynym, inne możliwości to np. potwierdzenie przelewu, potwierdzenie płatności kartą etc.). Jeśli jednak nie wchodzi to w grę to czy istnieje jakaś inna możliwość?

Tym co przychodzi mi na myśl jest sprzedaż poprzez allego, gumtree, czy olx.

 

Możliwość zwrotu produktu a jego wpływ na ceny

wzrost-cen-produktow-sugestowo

W związku z możliwością zwrotu produktów w ciągu 14 dni sklepy internetowe muszą przyjmować produkty, nawet jeśli były otworzone i użytkowane przez kilka dni. Nikt nie będzie chciał kupić później takiej rzeczy, która jest „nowa”, choć była już używana. Oznacza to, że sprzedawca musi sprzedać taki produkt taniej. Dlatego wliczając w koszty tą potencjalną stratę (np. sprzedawca z doświadczenia wie, że co 20-sta sprzedaż kończy się zwrotem) oferuje produkty trochę drożej, tak aby zrekompensować sobie te zwroty.

Dlatego właśnie tak ważne jest aby zwracać jak najmniej, a jeśli już korzystasz z tego prawa (np. nieudany prezent) to nie otwieraj opakowania i nie używaj tego sprzętu :). To nie jest tak, że strata przedsiębiorcy w żaden sposób Cię nie dotyczy. W pewnej mierze to od Twojego zachowania zależą przyszłe ceny. Im mniej zwrotów + im lepszy stan zwracanego towaru tym niższe ceny :).

 

 

 

Jestem bardzo ciekawy Twojego doświadczenia z nieudanymi prezentami. Mam nadzieję, iż ten artykuł ułatwił poradzenie sobie z tym problemem ;).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.